ΛΙΤΣΑ ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗ

 ΛΙΤΣΑ ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΗ: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΠΑΡΙΣΣΗ

Έχω την χαρά να φιλοξενώ στην αγαπημένη σας στήλη ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ μία πολύ δραστήρια γυναίκα , η οποία λατρεύει τη Λογοτεχνία και την θεωρώ συνοδοιπόρο στο αναγνωστικό ταξίδι!!!

Σήμερα θα γνωρίσουμε τη Λίτσα!


ΚαλώςήρθεςστοLove Book Diary

     Τι είναι η ανάγνωση και η Λογοτεχνία για εσένα;

    Για μένα είναι η απόλυτη πνευματική τροφή. Κάτι σαν το οξυγόνο που αναπνέω. Όπου και να πάω, έχω ένα βιβλίο μαζί μου, σε έντυπη ή στην ανάγκη σε ψηφιακή μορφή. Με την πρώτη ευκαιρία, το ανοίγω και διαβάζω, έστω κι αν προλάβω να διαβάσω μόλις μισή σελίδα. Έχει λειτουργήσει και ψυχοθεραπευτικά. Με έχει γλιτώσει αρκετές φορές από την κατάθλιψη.

    Η ανάγνωση ενός βιβλίου είναι μία μοναδική σχέση ανάμεσα στον αναγνώστη και στους ήρωες της ιστορίας. Πως βιώνεις όλο αυτό το αναγνωστικό ταξίδι και τι συναισθήματα σου δημιουργούνται;

    Έχω βιώσει απίστευτα, αλλά και πάρα πολλά αναγνωστικά ταξίδια μαζί με τους ήρωες των βιβλίων που έχω διαβάσει. Τα συναισθήματα δεν περιγράφονται, και κάθε φορά είναι διαφορετικά. Ως πολύ συναισθηματικό άτομο βιώνω κάθε φορά πρωτόγνωρα πράγματα. Φροντίζω όμως να έχω αποφορτίσει από όλα όσα βίωσα από το προηγούμενο βιβλίο, για να μπορέσω να βυθιστώ εκ νέου πλήρως στο καινούργιο, με σκοπό να εισπράξω στο έπακρο όλα αυτά που έχει να μου προσφέρει ο συγγραφέας. Μυαλό και ψυχή θα πρέπει να έχουν καθαρίσει εντελώς.

     Ποιο είναι το αγαπημένο σου Λογοτεχνικό είδος και για ποιο λόγο; Πρότεινε μας ένα βιβλίο για να διαβάσουμε.

    Η μεγάλη μου αδυναμία είναι το ιστορικό μυθιστόρημα. Πάντα μου άρεσε η ιστορία, αλλά είχα μια δυσκολία να θυμάμαι λεπτομέρειες. Ένα μυθιστόρημα βασισμένο σε πραγματικά ιστορικά γεγονότα, συνήθως βοηθά πολύ στο να τα θυμόμαστε καλύτερα. Εκεί παίζει και η συναισθηματική μνήμη μεγάλο ρόλο.

    Μεγάλη μου αδυναμία είναι το «σέρρα» του Γιάννη Καλπούζου και όχι μόνο το συνιστώ, αλλά κατά τη ταπεινή μου γνώμη δεν πρέπει να λείπει από κανένα Ελληνικό σπίτι.



     Μετά από κάποια ηλικία δίνεις δεύτερη ευκαιρία στα βιβλία που δεν σου άρεσαν ή θεωρείς πολύ λίγος χρόνος πάρα πολλά βιβλία για να σταθείς σε κάτι μέτριο;

    Δίνω δεύτερες ευκαιρίες σε παλιά βιβλία. Ξαναδιαβάζω εκείνα που πριν από αρκετά χρόνια τα είχα απορρίψει γιατί δεν είχα την ωριμότητα να τα καταλάβω. Τα ξεκίνησα μεν, αλλά τα εγκατέλειψα στη πορεία. Αισθάνομαι πλέον ξαναδιαβάζοντάς τα πως δεν υπάρχει πλέον αυτή η θολούρα όταν πρωτοασχολήθηκα μαζί τους. Το κάθε βιβλίο χρειάζεται διαφορετική αντιμετώπιση και δεν είναι πάντα για όλους ή για όλες τις ηλικίες.

    Ασχολείσαι με πάρα πολλές δραστηριότητες και συγχαρητήρια πραγματικά. Θα ήθελα να μας πεις σε ποια σαιτ γράφεις, για την ομάδα του facebook που διαχειρίζεσαι και βεβαίως και για την εφημερίδα Γνώμη Πολιτών που γράφεις.



    Για κάποια χρόνια συνεργαζόμουν με την αγαπητή Γιούλη Τσάκαλου και έγραφα στο σάιτ της. Την ευχαριστώ πολύ για το βήμα που μου έδωσε.     Με μεγάλο καμάρι λέω πως από τον Ιανουάριο του 2020 έχω τη δική μου ιστοσελίδα το https://mesotexnis.gr . Αυτή η ιδέα, το να αποκτήσω δικό μου ανεξάρτητο ιστότοπο με βασάνιζε για πάνω από ένα χρόνο και πλέον είχε έρθει η κατάλληλη στιγμή να το πραγματοποιήσω. Δεν περιλαμβάνει μόνο κριτικές και προτάσεις βιβλίων, αλλά και διάφορα άλλα καλλιτεχνικά άρθρα. Έχω τη μεγάλη χαρά τους τελευταίους μήνες να γράφω και στο myreview.gr που ανήκει στον αγαπημένο φίλο από παλιά Στάθη Παπούλια.     Η αντίστοιχη ομάδα στο Facebook ΜΕΣΟ ΤΕΧΝΗΣ είναι πιο παλιά. Ανήκε σε έναν παλιό φίλο και κοινοποιούσε εκεί μόνο θέματα ζωγραφικής. Κάποια στιγμή, για δικούς του προσωπικούς λόγους, αποφάσισε να την κλείσει. Σε αυτό το σημείο παρενέβηκα εγώ, αποφασίζοντας να την αναλάβω προσωπικά και σήμερα έχει την μορφή που βλέπετε όλοι. Δεν κοινοποιώ μόνο εγώ δικά μου πράγματα, αλλά είναι φωνή και άλλων καλλιτεχνών. Δεν φιλοξενεί μόνο θέματα σχετικά με το βιβλίο, αλλά περιλαμβάνει και θέατρο, κινηματογράφο κλπ., δηλαδή θέματα που έχουν να κάνουν με τον πολιτισμό και τα πολιτιστικά.     Είναι μεγάλη μου χαρά και τιμή που μπορώ να αρθρογραφώ σε μια τοπική εφημερίδα ευρείας κυκλοφορίας όπως είναι η Γνώμη Πολιτών, ειδικά αυτόν τον δύσκολο καιρό της πανδημίας. Σκοπός από την αρχή ήταν να κάνουμε προτάσεις βιβλίων και σε ένα πιο ευρύ αναγνωστικό κοινό, που δεν διαβάζει. Έστω και έναν αναγνώστη να κερδίσουμε, αυτό το θεωρούμε νίκη.

     Ποιο ήταν το τελευταίο βιβλίο που διάβασες, το οποίο σε εντυπωσίασε και για ποιο λόγο;

    Ένα τέτοιο βιβλίο είναι «Ο λόφος του Ερνιόν» της Έλενας Μπολονάση από τις εκδόσεις 24γράμματα. Είναι αστυνομικό μυθιστόρημα. Αν και είναι το πρώτο πόνημα της συγγραφέως, με εντυπωσίασε η γραφή της και αν προσέξει, μπορεί να πάει πολύ καλά.



     Ποια χαρακτηριστικά θα πρέπει να έχει ένα βιβλίο για να πεις ότι αντικειμενικά είναι καλό;

    Θα πρέπει κατ’ αρχάς να σέβεται τον αναγνώστη και τα χρήματα που δίνει για να το αγοράσει. Τι εννοώ; Δεν είναι μόνο το εξώφυλλο. Θα πρέπει να έχει γίνει σωστή επιμέλεια κειμένου, να μην υπάρχουν ορθογραφικά και συντακτικά λάθη. Να μην υπάρχουν μακροσκελής αναλύσεις και επαναλήψεις για να μην βαριέται ο αναγνώστης. Η αφήγηση να είναι δεμένη και να ακολουθεί έναν σωστό ρυθμό έτσι ώστε να μην κάνει κοιλιά. Είναι κι άλλες τεχνικής φύσεως λεπτομέρειες. Από εκεί και πέρα μπαίνει το υποκειμενικό στοιχείο, οι προτιμήσεις του αναγνώστη όσον αφορά το είδος του βιβλίου.

     Όταν γράφεις κριτικές που στηρίζεις την άποψη σου, στην πλοκή της ιστορίας, στην γραφή, στην ανάπτυξη των χαρακτήρων. Θεωρείς ότι οι απόψεις των αναγνωστών είναι υποκειμενικές; Υπάρχουν αντικειμενικές απόψεις;

    Όχι, κατ’ εμέ δεν υπάρχουν αντικειμενικές απόψεις. Όλοι μας εκφράζουμε την αυστηρά δική μας άποψη και την υπογράφουμε. Φέρουμε ευθύνη για αυτό που γράφουμε. Όσον αφορά εμένα, γράφω για αυτό που μου έδωσε με το βιβλίο του ο κάθε συγγραφέας. Γράφω με σκοπό να αποφορτίσω όλα αυτά τα συναισθήματα και τις σκέψεις που γέμισα κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης. Δεν μπορώ να προχωρήσω στο επόμενο, αν δεν «αδειάσω». Προσπαθώ να μην προδίδω πράγματα που αφορούν την πλοκή, γιατί θεωρώ πως πρέπει να κεντρίζουμε το ενδιαφέρον του αναγνώστη έτσι ώστε να ασχοληθεί κι αυτός με το βιβλίο αυτό, όχι να του προσφέρουμε κάτι έτοιμο για να έχει την αίσθηση πως το έχει ήδη διαβάσει.

    Φυσικά και γράφω και για τους χαρακτήρες, την πλοκή, τη γραφή. Αλλιώς θεωρώ πως η άποψή μου είναι ημιτελής.

 Ποιο βιβλίο είναι αυτό που έχεις διαβάσει περισσότερες φορές και γιατί;

    Τρανό παράδειγμα είναι ο Paulo Coelho και ο «Αλχημιστής». Έχω την αίσθηση πως δεν είμαι η μόνη που είχε αυτή την συγκεκριμένη εμπειρία. Ως έφηβη προσπάθησα να το διαβάσω αλλά με δυσκόλεψε πολύ, δεν το καταλάβαινα. Αγανάκτησα μέχρι να το τελειώσω και δυστυχώς δεν μου είχε αφήσει τίποτα. Χρόνια αργότερα ασχολήθηκα εκ νέου μαζί του. Φυσικά η αναγνωστική εμπειρία αυτή ήταν εντελώς διαφορετική.




    Έχεις αγαπημένους συγγραφείς που τους ακολουθείς ή έχεις στην βιβλιοθήκη σου βιβλία συγγραφέων που να καλύπτουν όλη την εργογραφία τους;

    Οι αγαπημένοι μου συγγραφείς είναι αρκετοί, ολόκληρη εργογραφία τους μπορεί να μην έχω, αλλά στη βιβλιοθήκη μου θα βρει κανείς μια μεγάλη ποικιλία βιβλιογραφίας. Ο εγκέφαλος μου ζητάει κατά καιρούς διάφορα είδη. Είναι ακριβώς όπως το στομάχι και την όρεξη. Έχω βιβλία από μεγάλους εκδότες, αλλά και πιο μικρούς, μεγάλους κλασσικούς και νέους συγγραφείς, μεταφρασμένη λογοτεχνία αλλά και πολλή Ελληνική λογοτεχνία, αστυνομική λογοτεχνία αλλά και ποίηση.

     Μετά την ανάγνωση ενός βιβλίου θεωρείς ότι ο αναγνώστης αλλάζει; Ποιο βιβλίο είναι αυτό που θα μπορούσες να μας πεις ότι σε άλλαξε έστω και λίγο και γιατί;

    Σαφώς και έχει τη δυνατότητα να αλλάξει, να γεμίσει γνώσεις, εμπειρίες, ακόμα και να αλλάξει γνώμη για κάτι. Ίσως να γίνει και καλύτερος άνθρωπος. Ανάλογα και τι διαβάζει βέβαια.

    Μεγάλη εντύπωση μου είχε κάνει το βιβλίο της Victoria Hislop «Καρτ Ποστάλ». Με έκανε να συνειδητοποιήσω πολλά πράγματα. Πόσο πολύ μπορεί κάποιος που δεν είναι Έλληνας να αγαπά την Ελλαδίτσα μας, κι εμείς το μόνο που κάνουμε είναι να την αναθεματίζουμε. Αν κατευθύναμε την αγάπη για τη χώρα μας στη σωστή κατεύθυνση, η πορεία μας θα ήταν πολύ διαφορετική.




     Η αγάπη κρύβεται στις σελίδες των βιβλίων τελικά; Πρότεινε μας ένα βιβλίο που μιλάει για έναν μεγάλο έρωτα;

    Ναι, υπάρχει αγάπη μέσα στα βιβλία. Κάθε είδους. Και όσον αφορά τον έρωτα, μη ξεχνάμε και την ερωτική ποίηση. Μιας και μου ζητάς να προτείνω ένα βιβλίο που μιλάει για έναν μεγάλο έρωτα, αυτό είναι το «Φλόγα και Άνεμος» του Στέφανου Δάνδολου. Πραγματικά μοναδική δουλειά.




     Τι θα έλεγες στους αναγνώστες μας για να απολαμβάνουν το Λογοτεχνικό τους ταξίδι;

    Να κάνουν ό,τι κάνω κι εγώ. Πριν ξεκινήσουν την ανάγνωση του βιβλίου που επέλεξαν, να πετάξουν τις όποιες παρωπίδες έχουν, να ανοίξουν διάπλατα τις πόρτες του μυαλού και της ψυχής τους και να το απολαύσουν.

    Σε ευχαριστώ θερμά!




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ: ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ

ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑ ΜΑΝΓΓΕΛ ΣΥΖΗΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΠΑΡΙΣΣΗ

ΘΕΟΔΩΡΑ ΤΖΟΚΑ ΣΥΖΗΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΠΑΡΙΣΣΗ