ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΛΟΥΡΗ

Έχω την χαρά να φιλοξενώ στο Love Book Diary μία αναγνώστρια που δραστηριοποιείται στο χώρο του βιβλίου όμορφα, μία ευγενική ψυχή που σε κατακτάει από την πρώτη στιγμή  και όπως λέω χαρακτηριστικά μία αναγνώστρια με άποψη.

Σήμερα θα γνωρίσουμε τη Μαρία Κουλούρη.


ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΛΟΥΡΗ
Καλώς ήρθες στο Love book diary Μαρία.

ΕΡΩΤΗΣΗ:  Τι είναι η ανάγνωση και το βιβλίο για τη Μαρία? 


Μέρος του κόσμου μου, μέρος της καθημερινότητάς μου, μέρος της ζωής μου. Σύντροφος στη χαρά μου, στη λύπη μου, στο άγχος μου. Υπήρξαν εποχές που δεν είχα χρόνο. Οι προτεραιότητες ήταν άλλες. Η δουλειά μου και η οικογένειά μου. Προτιμούσα να θυσιάσω μισή ώρα από τον πρωινό μου ύπνο και να διαβάσω έστω και λίγο. Ήταν το καλύτερο ξεκίνημα της ημέρας.


ΕΡΩΤΗΣΗ: Πότε ξεκίνησε το Λογοτεχνικό σου ταξίδι? Ποιο βιβλίο ήταν αυτό που σε μύησε σε αυτόν τον κόσμο?

Οι γονείς μου ήταν δάσκαλοι και η βιβλιοθήκη μας στο σπίτι ήταν γεμάτη. Όπως το παιχνίδι, έτσι και το διάβασμα ήταν κάτι φυσιολογικό για μένα. Τα πρώτα μου βιβλία ήταν πολλά, διάβαζα συνέχεια. Πέρασα από τα παραμύθια του Άντερσεν, στα Ασημένια Πατίνια της Ντοντζ, και στην Καλύβα του Μπάρμπα Θωμά. Από τα βιβλία του Μαλό, και του Βερν, στον Κρόνιν – τον λάτρευα και προχώρησα και σε βιβλία ενηλίκων στην 5η δημοτικού, όπως το Κάστρο και Τα Μυστικά ενός Γιατρού –, χιλιοδιαβασμένα όλα. Όπως και το Ένα δέντρο μεγαλώνει στο Μπρούκλιν. Εκείνη τη χρονιά ο αδελφός μου με μύησε στο Όταν σκοτώνουν τα κοτσύφια της Χάρπερ Λη. Το αγάπησα και το αγαπώ ακόμη. Ήταν το πρώτο αντιρατσιστικό μάθημα που έπαιρνα μέσα από βιβλίο.
Ο Παπαδιαμάντης με τα άπαντα – στην έκδοση για ενήλικες – ήταν επίσης μέσα στο σπίτι μας. Ο πατέρας μας συνήθιζε να μας διαβάζει τα Χριστουγεννιάτικα διηγήματα την παραμονή των Χριστουγέννων και αντίστοιχα το Πάσχα Ρωμέϊκο, το Μεγάλο Σάββατο. Λογικό ήταν να διαβάσω Παπαδιαμάντη. Είχα προχωρήσει και στης μητέρας μου τα βιβλία. Για το Όσα παίρνει ο άνεμος, είχα την άδειά της. Όμως Τα Σταφύλια της οργής και το Άνθρωποι και Ποντίκια του Στάινμπεκ – τα διάβασα κρυφά και φυσικά δεν κατάλαβα τίποτα, αλλά κακό δεν μου έκαναν. Οι ορίζοντές μου άνοιξαν πολύ νωρίς, από το δημοτικό ακόμη, και αυτό το οφείλω στους γονείς μου και στον αδελφό μου. Το καλοκαίρι ήμασταν τα μόνα παιδιά που δανειζόμασταν βιβλία από τη βιβλιοθήκη. Ήταν ιεροτελεστία για εμάς, κι ας είχαμε βιβλία στο σπίτι.


ΕΡΩΤΗΣΗ: Μαρία είσαι της άποψης ότι πλάθεται ο χαρακτήρας ενός αναγνώστη μέσα από τη Λογοτεχνία? 

Επηρεάζεται θα έλεγα. Δεν γίνεται να μείνει αλώβητος. Ο αναγνώστης βλέπει την κοινωνία και από άλλες οπτικές γωνίες κι αυτό μόνο καλό του κάνει. Μπορεί να δει και τον εαυτό του ακόμη μέσα από τα βιβλία. Να τον καταλάβει καλύτερα.


ΕΡΩΤΗΣΗ: Προτιμάς να διαβάζεις Έλληνες ή Ξένους συγγραφείς? Ποιοι ταιριάζουν περισσότερο στην ιδιοσυγκρασία σου?

Δεν κάνω διαχωρισμό. Για μένα ένα καλό βιβλίο, είναι ένα καλό βιβλίο. Τέλος. Πέρασα βέβαια μια εποχή – κυρίως στα φοιτητικά μου χρόνια – όπου διάβαζα μόνο ρώσικη και αμερικάνικη κλασική λογοτεχνία . Αλλά αυτό θαρρώ ότι ήταν μέσα στην επιθυμία μου να εντρυφήσω στις σχολές και όχι γιατί είχα κάποια προτίμηση.


ΕΡΩΤΗΣΗ: Πιστεύεις ότι υπάρχουν Λογοτέχνες στην εποχή μας? Θα ήθελα να μάθω την άποψη σου. Επίσης τι είναι αυτό που κάνει έναν συγγραφέα να ξεχωρίσει στην εποχή του?

Ναι, φυσικά και υπάρχουν πολλοί και καλοί. Και θα υπάρχουν. Η λογοτεχνία δεν σταματά να υπάρχει, δεν παύει να έχει ζωή και εκπροσώπους ικανούς. Δεν μπορούμε να πούμε πως μόνο οι κλασικοί συγγραφείς ήταν λογοτέχνες, θα ήταν σαν να ακυρώναμε τον όρο.
Στο δεύτερο ερώτημά σου, θα απαντούσα με δύο λέξεις. Ψυχή και γραφή.


ΕΡΩΤΗΣΗ: Όταν διαβάζεις ένα βιβλίο το σκηνοθετείς στο μυαλό σου? Λες αυτό θα ήθελα να γυριστεί ταινία και να παίζουν αυτοί οι ηθοποιοί ή πλάθεις δικά σου άτομα στην φαντασία σου?

Πλάθω τους ήρωες όπως τους θέλω εγώ. Γιατί έτσι ζω το βιβλίο.


ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποιο είδος λογοτεχνίας σου αρέσει πιο πολύ και γιατί? Θέλεις να μας προτείνεις ένα βιβλίο για να το διαβάσουμε?

Προτιμώ τα κοινωνικά και αστυνομικά μυθιστορήματα. Όσο για προτάσεις, θα αδικήσω κάποιο αν αναφερθώ σε κάτι άλλο. Ήμουν τυχερή και διάβασα πολλά καλά βιβλία τη χρονιά που μας πέρασε.

ΓΡΑΦΕΙ Η ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΠΑΡΙΣΣΗ

ΕΡΩΤΗΣΗ: Στο facebook διαχειρίζεσαι την σελίδα vivlia4u και έχεις συνοδοιπόρο τον Γιάννη Ζαραμπούκα, πες μας δυο λόγια για αυτό, πως ξεκίνησε η ιδέα, τι θα βρουν οι αναγνώστες στο vivlia4u?

Από το 2011 ασχολούμαι με το βιβλίο στο facebook, - είχα δύο ομάδες. Τον Φεβρουάριο του 2015 γεννήθηκε η σελίδα μου σαν Bookmark που γρήγορα πήρε το όνομα το τωρινό. Μετά από ένα χρόνο, σχεδόν, πρότεινα στον Γιάννη να συνεργαστούμε. Ελάχιστα τον γνώριζα κι όμως ήξερα πως ήταν σωστή η επιλογή μου. Φυσικά και δικαιώθηκα. Με τον Γιάννη έχουμε τις ίδιες αντιλήψεις για τη στάση μας απέναντι στο βιβλίο, σημαντικό αυτό, για τη στάση μας γενικότερα μέσα στον κόσμο του facebook, κι άλλο σημαντικό στοιχείο. Έχουμε σωστή συνεργασία γιατί σεβόμαστε ο ένας τον άλλον.
Όσο για το τι θα βρουν οι αναγνώστες σε εμάς, θα πω ότι δεν ανακαλύψαμε την πυρίτιδα εμείς. Θα βρουν ό,τι βρίσκουν σε πολλές σελίδες και ομάδες βιβλίου. Δηλαδή ενημέρωση, προτάσεις και σχολιασμούς πάνω στα βιβλία που επιλέξαμε να διαβάσουμε. Από εκεί και πέρα προσθέσαμε το δικό μας στυλ, το δικό μας ύφος. Ένα … κλικ προσθέσαμε. Πιστεύω πως το πετύχαμε, αν κρίνω από την απήχηση και την αλληλεπίδραση των δημοσιεύσεων.


ΕΡΩΤΗΣΗ: Έχεις και το αντίστοιχο Ιστολόγιο vivli4u.weebly.com το οποίο το παρακολουθώ , ενημέρωσε μας και για αυτή την προσπάθεια σου, τι θα βρουν οι βιβλιόφιλοι , τι θα διαβάσουν?

Κινούμαστε σε αυστηρά πλαίσια και γι΄αυτό θα βρουν μόνο ό,τι έχει σχέση με το βιβλίο. Τους σχολιασμούς μας, τα άρθρα μας. Επίσης τα εξαμηνιαία αφιερώματα για τα βιβλία που πρόκειται να κυκλοφορήσουν. Είναι λίγο το κρυφό μας καμάρι αυτά, θέλουν πολύ δουλειά για να γίνουν, αλλά η μεγάλη ανταπόκριση των φίλων μας, δικαιώνει τον κόπο μας.


ΕΡΩΤΗΣΗ: Εκτός από το facebook και το ιστολόγιο δραστηριοποίησε σε άλλους χώρους του βιβλίου? Σε ενδιαφέρει να ασχοληθείς και με κάτι άλλο?

Συνεργάζομαι με εκδοτικούς οίκους σαν αξιολογήτρια βιβλίων, εδώ και τέσσερα χρόνια περίπου. Διαβάζω χειρόγραφα – κρατούν ακόμη αυτή την ονομασία -, που υποβάλλονται προς έγκριση για έκδοση. Είναι φοβερά ενδιαφέρουσα δουλειά αλλά και πολύ δύσκολη. Πρέπει να μπεις στα παπούτσια του αναγνώστη στον οποίον θα απευθυνθεί το βιβλίο που διαβάζεις. Να μην το δεις από τη δική σου αναγνωστική ματιά, βάσει του δικού σου γούστου, ώστε να μπορείς να κρίνεις αντικειμενικά. Παράλληλα να διακρίνεις αν έχει όλα τα τεχνικά στοιχεία που απαιτούνται, αν έχει καλή γραφή και ύφος αφηγηματικό ικανό να σταθεί.
Και όχι, δεν με ενδιαφέρει να κινηθώ σε άλλους χώρους, είναι γεμάτος ο χρόνος μου και το κυριότερο είναι ότι αισθάνομαι πλήρης.


ΕΡΩΤΗΣΗ: Μαρία από τις δραστηριότητες σου με το βιβλίο, έχεις κερδίσει κάτι , έχεις νιώσει θετικά συναισθήματα ή ακόμα και αρνητικά?

Έχω κερδίσει πάρα πολλά. Φίλους, χαρές! Βαραίνουν στη ζυγαριά αυτά.
Από την άλλη έχω θυμώσει και έχω απογοητευτεί κάποιες φορές. Το βιβλίο πρέπει να στέκει πολύ ψηλά και να μην το χρησιμοποιούμε. Να μη γίνεται αντικείμενο της προσωπικής μας φιλοδοξίας για ανάδειξη. Να μην είναι το μέσον, ο μοχλός για να εδραιωθούμε στα μάτια μας και στα μάτια των φίλων μας. Ίσως ζω σε έναν παλιομοδίτικο κόσμο, δεν ξέρω.


ΕΡΩΤΗΣΗ: Όταν σχολιάζεις ένα βιβλίο που εστιάζεται η προσοχή σου, στην γραφή, στην υπόθεση ή στο συναίσθημα που σου δημιούργησε η ανάγνωση? Και όταν δεν σου αρέσει ένα βιβλίο πιστεύεις ότι μπορείς να γράψεις ακριβώς αυτό που ένιωσες , χωρίς να φοβηθείς?

Σε όλα τα παραπάνω. Η προσέγγισή μου είναι υποκειμενική όταν αναφέρομαι στο συναίσθημα και στην υπόθεση, λογικό είναι. Από την άλλη, οι αναφορές στην πλοκή, στη δομή, στη γραφή, στο στήσιμο των χαρακτήρων, δεν μπορεί παρά να είναι αντικειμενικές.
Γιατί να φοβηθώ; Δεν υπάρχει φόβος για κανέναν. Είναι ένας μύθος αυτός που έχει καλλιεργηθεί και δεν ξέρω τον λόγο. Όταν ο σχολιασμός σου είναι εμπεριστατωμένος και με σεβασμό στους αναγνώστες γίνεται αποδεκτός ακόμη και από τους δημιουργούς. Έχω κατά καιρούς εκφράσει την αρνητική μου άποψη και δεν είχα κανένα πρόβλημα. Τελευταία δεν έχω χρόνο, οπότε αποφάσισα να μην γράφω για τα βιβλία που δεν με αγγίζουν.



ΕΡΩΤΗΣΗ: Στην Ελλάδα για να γίνει κάποιος βιβλιοκριτικός και να πληρώνεται από αυτό πιστεύεις ότι πρέπει να είναι Δημοσιογράφος?

Δεν γνωρίζω ποιοι πληρώνονται και που. Όμως γιατί να είναι μόνο δημοσιογράφος; Όχι δεν το πιστεύω αυτό.


ΕΡΩΤΗΣΗ: Αν θεωρήσουμε και δεχτούμε ότι στο τραγούδι υπάρχει το έντεχνο και το εμπορικό, ισχύει το ίδιο και για τη Λογοτεχνία?

Θα απαντήσω χρησιμοποιώντας δύο αγγλικούς όρους. Literary commercial fiction και Literary fiction. Και οι δύο κατηγορίες λογοτεχνία είναι.


ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποια είναι η άποψη σου για τον όρο Παραλογοτεχνία? Στην Ελλάδα έχω διαβάσει κατά καιρούς ότι το χρησιμοποιούν για να περιγράψουν το αστυνομικό μυθιστόρημα, την επιστημονική φαντασία, τα κόμικς , τα γουέστερ, τα αισθηματικά , χωρίς αυτός ο χαρακτηρισμός να εμποδίσει κάποια είδη να εδραιωθούν και να αναδείξουν συγγραφείς.

Δεν τον δέχομαι αυτόν τον όρο. Υπάρχουν καλά και όχι καλά βιβλία σε κάθε μία κατηγορία. Υπάρχει η άριστη γραφή, ο τέλειος αφηγηματικός τρόπος σε κάθε είδος. Εξαρτάται από τον συγγραφέα. Υπήρχε βέβαια και υπάρχει ένας σνομπισμός που διακατέχει μια μικρή μερίδα αναγνωστών. Το παραβλέπω και προχωρώ.


ΕΡΩΤΗΣΗ: Πως επιλέγεις τα βιβλία σου πλέον, με τι κριτήρια? Επίσης ποια είναι η άποψη σου για τα αδιάβαστα βιβλία, όσο και να έχουμε στην βιβλιοθήκη μας παίρνουμε και άλλα, είναι το πάθος του βιβλιόφιλου?

Ακολουθώ τους συγγραφείς που μου αρέσουν. Αν ο συγγραφέας είναι άγνωστος σε μένα, τότε διαβάζω την περίληψη, την πρώτη σελίδα και λίγες σελίδες εκεί γύρω στην 50η. Καταλαβαίνω αν μου ταιριάζει ή όχι.
Όσο για το δεύτερο σκέλος της ερώτησής σου, τι να πω; Το ίδιο κάνω κι εγώ. Είναι πάθος, είναι εμμονή. Καλή εμμονή όμως.


ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποια θα ήταν η συμβουλή σου για κάποιον που δεν έχει διαβάσει βιβλία αλλά θα ήθελε να ξεκινήσει? Και ποιο βιβλίο θα του πρότεινες?

Κατ΄αρχάς θα του έλεγα πως ποτέ δεν είναι αργά για να ξεκινήσει. Βιβλίο δεν θα μπορούσα να του προτείνω εκτός αν τον ήξερα καλά. Σε άλλη περίπτωση θα του έλεγα να επισκεφθεί ένα μικρό βιβλιοπωλείο, να χαζέψει με την ησυχία του τα βιβλία, να διαβάσει τα οπισθόφυλλα, να διαβάσει και δέκα σελίδες τους και να διαλέξει αυτό που θα τον τραβήξει εκείνη τη στιγμή. Να εμπιστευτεί το ένστικτό του. Ό,τι και να διαβάσει καλό θα είναι από το καθόλου.
Επίτρεψέ μου να δώσω μια συμβουλή στους νέους αναγνώστες. Να ακολουθούν το βιβλίο που διαβάζουν. Να μη βάζουν στερεότυπα στην ανάγνωση, στην απόλαυση. Να αφήνονται στη μυρωδιά του, στην ανάσα του, στη γεύση του. Αν μετά από αυτό δεν τους αρέσει, δεν πειράζει. Αν τους αρέσει λίγο, ας ψάξουν να βρουν τα όμορφα στοιχεία του και να σταθούν εκεί. Να μην το ακυρώσουν. Όλο και κάτι θα πάρουν από αυτό. Ας αφεθούν, γιατί κερδισμένοι θα βγουν και κυρίως κερδισμένο θα βγει το βιβλίο.

Σε ευχαριστώ θερμά για την συζήτηση μας!

Εγώ ευχαριστώ πολύ για τη φιλοξενία, τη χάρηκα πολύ! Χάρηκα τις πολύ καλές ερωτήσεις σου!

Μεγάλη μου τιμή Μαρία.

Εύχομαι να απολαύσετε και εσείς φίλοι μου την συζήτηση μας.

Παρασκευή Παρίσση

Σχόλια

  1. Η συνέντευξη εξαιρετική. Το ότι είχα τα ίδια αναγνωστικά ερεθίσματα με την κυρία Μαρία Κουλούρη, κατά τα πρώτα βήματα προς την λογοτεχνία, με συγκίνησε. Κλασική λογοτεχνία. Με αυτήν ξεκίνησα κι εγώ τότε. Βέβαια το κάστρο, δεν το έχω διαβάσει, αλλά κάποια στιγμή θα το τιμήσω. Ευχαριστούμε πολύ Παρασκευή μου για αυτή την υπέροχη συνέντευξη🙂💖

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Να είστε καλά. Πολύ χαίρομαι που σας άγγιξε η συζήτηση που είχαμε με την κυρία Κουλούρη.

      Διαγραφή
  2. Σεβασμός, σεβασμός, σεβασμός!
    Αυτό αποκόμισα κυρίως από τη συγκεκριμένη συνέντευξη. Προς το βιβλίο πρώτα - απ' όλα - προς τον δημιουργό - κατ' επέκταση - και προς τον αναγνώστη, ως φυσική κατάληξη.
    Θεωρώ πως η κ. Κουλούρη θα είχε πολλά να διδάξει πάνω σ' αυτό, με το ήθος και την αγάπη που τη διακρίνουν.
    Πολύ καλή συνέντευξη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Σας ευχαριστώ. Η Κυρία Κουλούρη είναι σεμνή, ταπεινή, με ήθος πάνω από όλα για αυτό εκπέμπει σεβασμό.Χαίρομαι που υπάρχουν τέτοιοι άνθρωποι στον χώρο του βιβλίου.

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ: ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ

ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑ ΜΑΝΓΓΕΛ ΣΥΖΗΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΠΑΡΙΣΣΗ

ΘΕΟΔΩΡΑ ΤΖΟΚΑ ΣΥΖΗΤΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΠΑΡΙΣΣΗ